Waga i wzrost

Waga i wzrost

Ciężko było mi dobrać jakąś sensowny polski odpowiednik dla wskaźnika LBM (Lean Body Mass), gdyż ciężko jest oddać sens nazwy tego wskaźnika w języku polskim zastępując “lean” (szuczypły, chudy) jednym słowem.

Najlepiej ideę LBM oddałaby nazwa – waga ciała bez tkanki tłuszczowej, gdyż to właśnie jest mierzone przez ten wskaźnik.

Dziś na rozkładówce będzie o tym jak zmierzyć poziom tkanki tłuszczowej w domowych pieleszach. Jakie są dopuszczalne normy i jak się to ma do BMI innych wskaźników prawidłowej wagi do wzrostu.

Wskaźnik procentowej zawartości tkanki tłuszczowej znany szerzej jako Body Fat (BF) to wskaźnik, który nie informuje nas czy nasza waga jest prawidłowa, tak jak to robią BMI i Ponderal , ale czy proporcja tkanki tłuszczowej do masy mięśniowej i masy kostnej jest w normie czy nie.

Jest to o tyle ważne, że to właśnie nadmiar tkanki tłuszczowej w największym stopniu zwiększa ryzyko zdrowotne.

Jednak jak przekonacie się z dalszej lektury dokonanie pomiaru w przeciwieństwie do BMI, Ponderal’a czy WHR, nie jest sprawą prostą i banalną.

Tak jak obiecałem w artykule o Indeksie Ponderal’a dzisiaj słów kilka o WHR.

Zawiodę być może miłośników kolejnictwa, ale nie będzie to artykuł o Welsh Highland Railway lub West Highland Railway Fani anime mogą kojarzyć skrót z tytułem serii komiksów Witch Hunter Robin, ale w tym przypadku to też zły strzał.

Skrót WHR w tym przypadku to Waist Hip Ratio lub Waist to Hip Ratio, czyli wskaźnik mierzący stosunek obwodu talii do obwodu bioder.

Wzór WHR jest bardzo prosty (tym razem żadnego potęgowania) :

WHR = obwód talii / obwód bioder

W związku z takim podejściem nasuwa się pytanie – co właściwe wynika z tego indeksu? Czy można na jego podstawie określić czy nasza waga jest prawidłowa w stosunku do naszego wzrostu?

WHR jako wskaźnik prawidłowej wagi

WHR podobnie do BMI czy indeksu Ponderal’a / Rohrer’a pomaga określić czy nasza waga jest prawidłowa czy też występuje u nas otyłość typu androidalnego. W przeciwieństwie do BMI nie określimy jednak czy mamy niedowagę lub nadwagę.

Dzisiaj będzie o kolejnym indeksie , który umożliwia nam ocenę czy z naszą wagą wszystko jest ok i czy mamy zwiększone ryzyko chorób cywilizacyjnych. Będzie to indeks Ponderal’a ze względu na jego podobieństwo do indeksu BMI.

Najbardziej popularny wskaźnik tego typu, czyli BMI, omówiłem w poprzedniej części.

Tak jak w przypadku BMI jest to wskaźnik mierzący proporcje naszego wzrostu i wagi czyli to czy masa ciała jest prawidłowa przy danym wzroście. Został on po raz pierwszy zaproponowany przez niemieckiego lekarza F. Rohrer’a w jego książce z 1921 roku pod nazwą wskaźnik otyłości – cóż za “niemarketingowa” nazwa .

Dzisiaj zacznę ciąg postów na temat różnych indeksów mierzących naszą wagę, otłuszczenie i zdrowie.
Zacznę od najpopularniejszych i dobrze znanych w naszym kraju, a później omówię również kilka takich, o których mało kto u nas słyszał, ale za to mogących być alternatywą dla wszechobecnego BMI.

Wielokrotnie w necie natknąłem się na pytanie Jaka jest prawidłowa waga przy moim wzroście? .
Jak się okazuje jest bardzo wiele sposobów jej wyznaczania. Aktualnie najpopularniejszym jest tzw. BMI czyli Indeks Masy Ciała(ang. Body Mass Index) , ale nie jedynym i na pewno nie “jedynie słusznym”.

Może zacznę od metody najprostszej i pierwszej, którą poznałem już w dzieciństwie, czyli od wzrostu odejmij 100. Sprawdza się ona dosyć dobrze przy tzw. normalnym wzroście, ale daje tylko jedną granicę, którą w przybliżeniu możemy wyznaczyć pomiędzy wagą prawidłową , a nadwagą. W chwili obecnej wydaje się to trochę za mało – co z niedowagą i otyłością? Brakuje też uwzględnienia płci, budowy ciała czy wieku danej osoby. więcej »