W jaki sposób wyszukać najlepsze ćwiczenia odchudzające?

W jaki sposób wyszukać najlepsze ćwiczenia odchudzające?

Ćwiczenia odchudzające nie muszą być monotonne, jeśli oczywiście dobrze się je dobierze. Każda osoba ma bowiem bardzo bogaty wybór, pod którym kryją się różne formy aktywności, które można dostosować do własnego stylu życia, potrzeb i preferencji.

Ćwiczenia aerobowe

Ćwiczenia aerobowe, czy inaczej ćwiczenia układu krążenia, w opinii wielu ekspertów, pozwalają zrzucić nadmiar kilogramów. To również jedna z najlepszych metod na usprawnienie wydolności organizmu. Podczas ćwiczeń aerobowych do mięśni i narządów można dostarczyć spore ilości utlenionej krwi, która dodatkowo usprawnia funkcjonowanie organów wewnętrznych i poprawia wygląd. Ćwiczenia aerobowe angażują wiele partii ciała oraz odbywają się przez wystarczająco długi czas, by mogły zaktywizować organizm do spalania zbędnych kalorii. Dodatkowo pozwalają wzmocnić serce oraz usprawnić funkcjonowanie układu oddechowego.

Właściwie nie ma większego znaczenia, które ćwiczenia aerobowe wybierzemy. Najważniejsze jest to, by wykonywać je dobrą techniką i z przyjemnością. Do najpopularniejszych wybieranych form należą: bieganie, jazda na rowerze, pływanie. Intensywność każdego z nich można dowolnie modyfikować. Właściwie podczas całego okresu ćwiczeń.

Przykładowo nie ma problemu, by zaplanować odcinek szybszego biegu i aby kolejny przebyć truchtem. Jeśli jedziemy na rowerze, możemy z kolei decydować się na pokonywanie odcinków po zróżnicowanym terenie: pod górkę, gdzie w naturalny sposób zwiększa się tętno i natężenie ćwiczeń oraz z górki, kiedy mięśnie mogą na chwilę odpocząć. Podobnie natężenie ćwiczeń może być modyfikowane podczas ćwiczeń na sprzęcie dostępnym w sali gimnastycznej lub w domu. Można w prosty sposób zmieniać opór oraz program, na przykład korzystając z bieżni, jeżdżąc na rowerze stacjonarnym, czy korzystając z orbitreka.

W mniejszym stopniu liczy się sam styl ćwiczeń aerobowych, najważniejsze, by aktywność trwała wystarczająco długo. Zaleca się czas przynajmniej czterdziestu minut, w trakcie którego jest szansa sięgnięcie przez organizm do rezerw tłuszczowych. Jeśli dopiero rozpoczynamy treningi, możemy rozpocząć codzienną aktywność od dwudziestu minut i systematycznie wydłużać czas jej trwania.

Jak często ćwiczyć? Jeśli naszym celem jest odchudzanie, powinniśmy poświęcić na aktywność aerobową trzy dni w tygodniu. Ile w tym czasie spalimy kalorii? To oczywiście już kwestia indywidualna. Przykładowo podczas trzydziestu minut ćwiczeń możemy zgubić nawet 200 kalorii.

Ćwiczenia anaerobowe

Ćwiczenia anaerobowe w przeciwieństwie do wysiłku aerobowego to ćwiczenia krótkotrwałe, podczas których zapotrzebowanie na tlen jest tak wysokie, że istnieje problem z jego dostarczeniem. Skutkiem jest gwałtowny wzrost intensywności pracy serca oraz podniesienie ciśnienia krwi. Zmęczenie pojawia się szybciej, dlatego długość ćwiczeń również zostaje w ekspresowym tempie ograniczona.

Mimo to, ćwiczenia anaerobowe są często wybierane przez sportowców, by móc podnieść swoją sprawność i pozwolić osiągnąć jeszcze lepsze wyniki sportowe. Ćwiczenia te można włączyć w swój plan treningowy, od czasu do czasu decydując się na biegi krótkodystansowe, czy sprint.

Ćwiczenia oporowe (siłowe)

Najczęściej kojarzone są z treningiem w siłowni. Za ich pośrednictwem można zwiększyć siłę i masę mięśni oraz poprawić wytrzymałość ścięgien. Systematyczne ćwiczenia oporowe to również dobra droga do usuwania zbędnych kalorii oraz likwidowania nadmiaru tłuszczu.

Ćwiczenia oporowe, w zależności od zapotrzebowania, mogą kształtować różne partie ciała. Przez nie prowadzi prosta droga do motywowania do większej niż zazwyczaj pracy mięśnie brzucha, ud, czy ramion. Dla uzyskania odpowiednich rezultatów zaleca się kontynuowanie ćwiczeń przez co najmniej trzydzieści minut. Jeśli z kolei zależy nam na podniesieniu masy mięśniowej, powinniśmy ćwiczyć co najmniej trzy razy w tygodniu. W ten sposób można schudnąć i poprawić wygląd swojej sylwetki.

Ćwiczenia giętkości (elastyczne)

Ćwiczenia giętkości to, jak sama nazwa wskazuje, ćwiczenia rozciągające. Ich zadaniem jest zwiększenie długości mięśni oraz możliwości stawów do zabezpieczenia sprawności i efektywności ćwiczeń. Ruchy są zazwyczaj skoordynowane oraz następują po sobie w z góry ustalonej kolejności.

Można z nich korzystać podczas trenowania jogi, tańca, czy gimnastyki artystycznej. W trakcie ich wykonywania należy skupić się na tym, by każda z wybranych pozycji była utrzymywana przez co najmniej minutę, a najlepiej dwie.

Ćwiczenia giętkości nie wyróżniają się taką efektywnością, jak przykładowo ćwiczenia aerobowe, jednak są one na tyle polecane, że wykonywane systematycznie pozwalają utrzymać doskonałą sylwetkę oraz poprawić samopoczucie.

Powyższy podział jest oczywiście bardzo ogólny. Wiele z form aktywności łączy poszczególne typy ćwiczeń. Wśród popularnych dyscyplin nie brakuje ponadto takich, w których dodatkowo można wyróżnić kilka kategorii (często w połączeniu ze stopniem trudności), co pozwala łatwo zorientować się w ich charakterze i wybrać takie, które będą wpasowywały się w nasze oczekiwania.

Jak ćwiczyć?

To w dużym stopniu zależy od nas oraz od tego, na co pozwala nam organizm. Najważniejsze, by trening był bezpieczny oraz sprawiał nam przyjemność. Na tyle, by mógł być wykonywany systematycznie. Gdy uwzględnimy takie potrzeby i jasno określimy nasze oczekiwania, w prosty sposób będziemy w stanie wyszukać formę aktywności, która będzie dla nas najodpowiedniejsza.

Już piętnaście minut dziennie spędzonych na aktywności fizycznej pozwala zmniejszyć zachorowalność na choroby serca oraz przeciwdziałać szybkiemu starzeniu się. Dodatkowo sprawność fizyczna dodaje pewności siebie, sprawia, że jesteśmy lepiej zorganizowani i mamy łatwość w nawiązywaniu kontaktów społecznych. Wszystko to zostało potwierdzone na podstawie licznych badań.

Powrót